Pages

please like my fan page :)

gaza need support from yours

gaza need support from yours
Muslim Care Malaysia Society

Kefahaman memudahkan, kejahilan membebankan !

Terlambat hadir untuk solat isya berjemaah. Masuk sahaja di dalam dewan solat, imam sudah mula membaca doa selepas solat.

"Jom kita solat kat bawahlah," ajak Hariz.

Saya menggangguk. Menuruni tangga pusing kehijauan. Saya menjenguk bilik solat kecil di bawah. Kosong.

"Allahuakbar!" Saya mengangkat takbir. Diikuti oleh Hariz. Pada mulanya kami solat berdua.

Setelah itu hadir beberapa orang makmum yang solat di belakang. Saya memendekkan duduk antara dua sujud. Doa yang sepatutnya dibaca ketika duduk itu saya percepatkan lafaznya.

"Perkara yang aku paling takut bila jadi imam dekat Manchester ni ialah duduk di antara dua sujud dan senggang masa untuk setiap perbuatan dalam solat." Saya menyatakan kerisauan itu pada Hariz.

"Diorang duduk antara dua sujud tu sekejap sangat,"

"Aah. Mazhab Hanafi memang tak da bacaan dalam duduk antara dua sujud."

"Ooh yeke." Saya mengganguk faham. Selama ini saya ingatkan mereka membaca dengan sangat pantas sehingga duduk itu dipendekkan.

Teringat saya pada kisah sahabat Nabi yang solat sangat cepat. Apabila ditanya, rupanya mereka takut jika terlalai dalam solat mereka.

Hadir di kepala kisah Imam As Syafie yang tidak membaca doa qunut ketika solat subuh kerna menghormati mazhab imam Hanafi. 

Cantiknya Islam jika kita memahami fiqh!

Karya HANNAN H.