Pages

please like my fan page :)

gaza need support from yours

gaza need support from yours
Muslim Care Malaysia Society

iman pelengkap kecintaan



Rasulullah s.a.w bersabda yang maksudnya:"Ketahuilah bahawa dalam jasad manusia ada seketul daging (segumpal darah), jika baik maka baiklah seluruh anggota dan jika rosak maka rosaklah seluruh anggota, itulah hati" (Riwayat Al-Bukhari dan Muslim)
Diri manusia terbahagi kepada dua iaitu fizikal dan spiritual. Spiritual tersebut termasuklah akal, nafsu, perasaan dan yang paling utama ialah hati kerana tindakan, prilaku dan sikap seseorang dipengaruhi oleh hati.
Hati dan perasaan haruslah dijaga dari sifat-sifat yang merosakkan. Ia hendaklah dipandu ke arah jalan yang betul berdasarkan ajaran Islam yang sebenar. Jika tidak, hati akan dikuasai oleh nafsu dan syaitan yang menyebabkan pelbagai penyakit seperti hasad dengki, tamak, pemarah, riya' dan sebagainya. Maka untuk membersihkan hati yang kotor hendaklah membiasakan diri dengan berzikir, bertasbih dan bertahmid kepada Allah.
Seorang yang mencintai seseorang yang lain dalam keimanan, tidak akan menyiksanya, mengherdiknya, menghinanya. Sebagai contoh, seorang suami yang beriman kepada hari akhirat, akan tidak mampu menghina isterinya kerana takutkan balasan akhirat. Seorang suami yang beriman, akan takut hukuman Qazaf yang mana kesaksian orang yang memfitnah isterinya berzina tidak akan terpakai selama-lamanya andai tidak membawa saksi bersama-sama dengan tuduhan.


Begitu juga seorang Isteri yang beriman. Hatinya akan mencintai suaminya dengan nilai cinta yang sejati. Sebagai isteri, dia tidak akan membiarkan suaminya terjerumus ke neraka kerana dirinya. Dia akan bertahan dari mengumpat atau menceritakan kekurangan-kekurangan suaminya kepada orang yang tidak berhak. tambahan lagi jika dia menceritakan kekeruhan rumahtangganya di FACEBOOK!.
Sama sahaja andai seorang itu seorang PEMIMPIN, hatinya cantik andai dia berIMAN, seorang rakyat juga begitu, seorang anak, guru, murid, masyarakat, sebut siapa sahaja jenis manusia, andai IMANnya baik, hatinya baik, perlakuannya akan BAIK.
Tidak wujud seorang yang berperangai TERUK tapi dia mengatakan "Hatiku baik sebenarnya". Jika hati baik, perlakuannya akan menjadi baik.
Masuk ke SYURGA juga dengan hati, yakni hati yang sejahtera dan ucapan SALAM SEJAHTERA!



سَلَـٰمٌ۬ قَوۡلاً۬ مِّن رَّبٍّ۬ رَّحِيمٍ۬
"(Mereka juga beroleh) ucapan salam sejahtera dari Tuhan Yang Maha Mengasihani"
(Surah Yasin 36: Ayat ke 58)



Zuhair hadi